Valmistaudu tupakoinnin lopettamiseen

Mitä paremmin valmistaudut tupakoinnin lopettamiseen, sitä suuremmat ovat onnistumisen mahdollisuutesi.

Mieti etukäteen mitä etuja ja haittoja tupakasta sinulle on. Ole rehellinen itsellesi ja muista tasapuolisesti sekä hyvät että huonot puolet.

Hyödynnä aiemmat kokemuksesi. Jokainen lopetusyritys on kokemus, jonka kautta voit oppia uutta itsestäsi. Oletko joskus aiemmin yrittänyt lopettaa? Miten siinä kävi, mihin yritys kaatui? Mieti, kuinka voit hyödyntää aiemmat kokemukset valmistautuessasi lopettamaan tupakoinnin. On ihmisiä, jotka lopettavat kerralla, mutta yleisemmin lopullinen onnistuminen vaatii useamman yrityksen.

Tarkkaile itseäsi. Laita muistiin jokainen kellonaika ja tilanne, jolloin tupakoit. Saat arvokasta tietoa tupakkariippuvuudestasi ja tupakointitavastasi. Tunnistatko riskitilanteet?

Hankaloita tupakointiasi. Älä polta yhtään tupakkaa harkitsematta sitä ensin. Muuta tupakointitapojasi, sillä muutokset murtavat rutiinin, eikä lopettaminen tunnu enää yhtä isolta asialta. Vaihda merkkiä joka kerta kun ostat savukkeita. Vaihda tapaasi polttaa, esimerkiksi nouse seisomaan tupakoidessasi tai istu tupakoimaan, jos tapaat polttaa seisten.

Polta vähemmän jokaista savuketta tai rajoita savukkeiden määrää. Jo muutaman savukkeen vähentäminen voi olla iso askel kohti savuttomuutta. Osta savukkeita vähän, vain aski kerrallaan. Rajoita paikkoja, joissa poltat.

Lopeta tupakointi ihan kokeeksi. Kokeile, miltä tuntuu olla esimerkiksi yksi vuorokausi ilman tupakkaa. Sekin alentaa lopettamiskynnystä!

Päivitetty 18.04.2016
Jaa kirjanmerkki Jaa kirjanmerkki: ...

Aiheeseen liittyvää

Hengitysliitto ry, Oltermannintie 8 / PL 40, 00621 Helsinki, puh. 020 757 5000.
Tilaa tupakoinnin lopettamiseen liittyvää materiaalia. Rekisteriseloste